In de gemeenteraad van 2 juli werd door ontwerpers Lemonde Dumas VZW een voorstelling gegeven van het toekomstig museum.
Zij zien het museum als een opportuniteit om aan de hand van de ontwikkeling van de jukebox een schets te geven van hoe muziek ons leven beïnvloed. Het wordt dus geen saaie uitstalling van jukeboxen in een rij.

In de gemeenteraad werd een 3D voorstelling gegeven. Op deze manier konden de raadsleden en het publiek zich een idee vormen van wat het wordt. Aan de hand van filmpjes, muziekfragmenten en videobeelden portretteren ze de geschiedenis van de popmuziek en terzelfdertijd die van de jukebox en radio. Hun voorstel laat ook toe om avonden of themanamiddagen te organiseren. Aan de hand van platen die op de jukebox spelen kan de muziek toegelicht worden. Voor de modale bezoeker is er ook een interactieve beleving voorzien.

Er is ook een te bezichtigen ruimte voor herstel van jukeboxen. Dus ook de techneut zal er aan zijn trekken komen. Je voelt dat deze ontwerpers weten waarmee ze bezig zijn. Hun ervaring hebben ze bv reeds in het 1917 museum in Zonnebeke opgedaan. Maar voor de muziekliefhebbers willen we toch even meegeven dat zij het idee achter de  " Decapbeatmachine" zijn. Een geautomatseerd orgel waarvan op canvas een prachtige reportage is uitgezonden. Zoals de ontwerpers zelf zeggen: " een uit de hand gelopen hobby". Maar dan wel eentje die hen op het podium van Tomorrowland heeft gebracht.

De werken worden binnenkort aangevat in eigen regie. Ook gedurende de vakantie zullen ze in het gebouw werken met een rustpauze gedurende Tomorrowland. Ze schatten tegen het einde van het jaar de werken te kunnen beëindigen.

Ongetwijfeld iets om naar uit te kijken en een nieuwe realisatie om ook bij slecht weer een aanbod voor onze bezoeker te hebben. Ondertussen zijn we bezig om de uitbating na de realisatie op poten te zetten en ook daar zouden er nog wel eens verrassingen kunnen bijzitten.

Te volgen dus!

Meer beelden: http://depanne.cdenv.be/in-beeld/jukebox-museum-/